Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Saturday, November 13, 2010

Mee Hoon Goreng Kunyit



Memang plan nak buat Mee Hoon Kunyit tok sarapan, tengok ramai yang dah buat, last rasanya Ika yang buat.
Resepi asal dari Kak Madihaa . He..he...lawak gak sebab Daniel ngan Ain macam pelik tengok bihun ni....Mas cakap bihun tu diletak kunyit, sebab tu warnanya kuning....baru tak tanya banyak. 

Mee Hoon Goreng Kunyit
Sumber : Kak Madihaa dan Ika

Bahan :
  • 1 bungkus bihun (400g) - direndam dlm air biasa hingga lembut / semalaman - toskan
  • 1 keping dada ayam - dipotong kiub kecil (boleh gantikan dengan apa2 rencah yang disukai-spt sotong/ udang) 
  • 2 bungkus fishball/ 4 keping fish cake - dihiris tebal
  • 2 biji telur
  • 1/4 biji kobis - dihiris halus(sayuran boleh ganti dengan taugeh/sawi/carrot sagat)
  • 1 ketul brokoli -potong floret - Mas tak letak
  • 2-3 biji cili hijau -dihiris (optional)
  • 6 ulas bwg merah - hiris
  • 3 ulas bwg putih - hiris/ketuk
  • 1 s/ kunyit serbuk 
  • 1/2 kiub pati ayam - boleh gantidengan udang kering tumbuk
  • garam & perasa
  • minyak utk menumis
  • 1 s/k lada sulah (jika suka)
  • 2 cawan air - mas letak 1 cawan jer


Cara :
  1. Panaskan minyak masak lalu tumiskan bwg putih & bawang merah hingga wangi. 
  2. Masukkan ayam & kacau2 hingga ayam bertukar warna. Masukkan fishball/fishcake.Kacau2 lagi hingga ayam masak.Tolak sedikit bahan2 ketepi kuali lalu pecahkan telur & biarkan telur masak.
  3. Kacau sikit telur biar jadi agak hancur(scramble) & berketul2. Masukkan serbuk kunyit, kiub ayam, serbuk lada sulah, garam & serbuk perasa lalu dikacau rata. Masukkan semua sayuran & air sebentar.
  4.  Bila air dah mendidih terus masukkan bihun & cili hijau lalu kacaulah hingga bihun masak.(Sambil dikacau boleh potong bihun yang panjang2 dengan sudip agar bihun tak bergumpal semasa mengacau. 
PERINGATAN:- Jangan sesekali rendam bihun dalam air panas utk membuat bihun goreng kerana bihun akan jadi lembik bila menggoreng.) Sedia untuk dihidangkan Boleh hiaskan dengan hirisan cili & juga hirisan telur dadar.


9 comments:

  1. Morning kak! alaaaaaa..ngelat arr akaknyer ada telor goreng! kita nak sarapan sini jugak! nak telor goreng mata kerbauuu ke lembu jugak! mcm nak buat jer lah! tp kita buat apam mlm td esoklah buat lagi! hihihi...

    ReplyDelete
  2. Salam Mas,
    Sedap bf arini...akak suka mee hoon...teringt masa ank akak yg sulung kecik2 dulu...mee hoon kuning ni lah kegemarannya...masa tu dia tak tahan pedas tapi nak yg selalu mama nya masak...tu yg akak letak kunyit serbuk sikit, biar ada kaler sikit...berselera betul masa tu dia makan...hampir setiap hari nak mee mcm tu...sbb masa tu dia susah nak mkn..nak makan mee hoon je...nostalgia betul....skrng dah 18 thn umurnya..lama dah tak buat...

    ReplyDelete
  3. Ika
    ha..ha..letak telur goreng lagi best kan ika...k.mas kalau masak goreng2 mcm ni mesti ada telur goreng.....
    meh join makan sekali, bawa apam sekali..he..he...

    Kak Yatie
    wa kak..nostalgia yg manis tu, susah nk lupa kan kak....kalau akak msk lgi skrg dia ingt tak kak....he..he....

    ReplyDelete
  4. alahaiiii... akak nih kan klu bab mihun goreng selalu failed la mas.. surrender awai2..tak pandai nak wat! betuiii tak tipu! huwaaaaaaaaaaa...

    ReplyDelete
  5. salam mas,makan mihun dgn sambal tempoyak pulak.boleh ke?adehhh!!..sodap gak kan..kan..?

    ReplyDelete
  6. salam mas

    ni akka dtg bwk pinggan kosong nih...tinggal isikan jek...tak yah susah2..sudu garpu pong akak bwk gak :)

    ReplyDelete
  7. salam mas...pasni jgn la kasi anak kita minum air cola-coal nih!amat merbahaya pd tubuh badan...
    emm,meh sepinggan meehoon kuning tuh!ngeee

    ReplyDelete
  8. makcik...nk mihun..ramai dah buat..sebenor nya aku pun 2x5 3x6 kkak hana..entah ngapa tak berapa nak menjadi kalau buat meehoon..hahahaa..tapi satu lagi sebab, hubby kureeng sikit ngan mihun..tapi budak2 suke..nak try gak nanti

    ReplyDelete
  9. kak hana
    ye ke kak...mcm tak caya lak...apa yg tak kena, nnti akak cerita kat mas yer...mana tahu mas bleh tolong...

    amyza
    he...he...tak pernah wat lagi....boleh ke kak...

    Kak yat
    bagus la akak ni, datang2 terus cedok jer la bihun tu....ada lagi tu..he..he..

    Kak Azatie
    anak2 mas tak berapa minum air gas ni...he..he...
    bolehhh....gi join kak yat makan, mas masak banyak tau..he..he..

    Izah
    makcik, cuba cerita tang mana yang tak menjadi tu....rasanya goreng bihun tak susah macam nk buat kek...he..he..nanti kita meeting ngan kak hana yer....

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...