Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Sunday, November 14, 2010

Mee Hailam



Pagi ni sarapan mee hailam. Mas letak apa yang ada jer sebab jap lagi baru nak kluar beli barang dapur. Mee hailam ni kalau dah masak kena makan terus sebab kalau dibiar lama kuahnya akan kering sebab diserap oleh mee, jadi Mas selalu letak kuah lebih sebab Ain ngan Daniel suka hirup kuah mee hailam ni. Mee hailam ni memang tak pedas, jadi untuk Mas, cili ditabur atas mee hailam tu. Baru best kan...

Mee Hailam
Bahan :
  • mee kuning
  • sawi dan tauge
  • isi ayam dan udang - Mas letak sosej  dan kepingan ikan
  • stok ayam
  • kiub ayam
  • bawang putih - dicincang 
  • kicap pekat
  • sos tiram
  • sos ikan - optial
  • kicap cair
  • sedikit gula
  • lada sulah

Cara :
  1. Satukan sos tiram, kicap pekat, kicap cair, sos ikan dan sedikit gula, sukatan semuanya sama dan sebatikan. Ketepikan. 
  2. Tumis bawang putih hingga wangi dan masukkan isi ayam dan udang ( mas masukkan sosej dan kepingan ikan ), kacau lagi.
  3. Masukkan mee kuning dan kacau lagi biar mee garing sikit dan masukkan bancuhan no1 tadi secukup rasa dan kacau sebati.
  4. Kemudian masukkan sawi dan tauge, kacau lagi dan akhirnya masukkan stok ayam dam kiub ayam, kuah biar sampai mee tenggelam yer dan biarkan mendidih seketika, rasakan kuah tu dan jika kurang masin boleh tambah sedikit garam @ bancuhan kicap jika kuah kelihatan pucat.
  5. Jika ok rasanya, taburkan lada sulah, kacau sedikit dan boleh diangkat dan terus dimakan.
Nota : mee hailam ni memang tak diletak bancuhan tepung jagung sebab pada Mas kuah akan pekat disebabkan mee itu sendiri.


10 comments:

  1. Salam pagi kak mas!!!! nak tumpang sarapan mee hailammmm!!!!!!!! nak puff yg kat bwh tu jugak! :D tamak haloba nii sbb perut lapo egegegege....

    ReplyDelete
  2. Mas,

    Wah cepatnya dah ada entry baru :) Sy masih terkedek2 dgn entry smalam yg blum siap2 lagi ni...hehehz. Aper tak nya asik berblog walking ajer :D

    ReplyDelete
  3. masss..akak bwk mangkuk kosong nihhh! isikan plssss..nak sarap! akak bwk kek pisang skali utk mas.. hehe

    ReplyDelete
  4. Waaaaaaaaaaaa mas, menu kita same la..smlam kak makan mee gak....mee vandungggggggggggggg!! Hik3....senang nampak nak buat mee hailam ni kan?

    ReplyDelete
  5. ika
    cian ika..meh sarapan sini, mee hailam nga pisang goreng, puff tu dah abisss....

    anie
    he..he...biasa jer anie....tngh ada modal ni..he..he...nz raya haji ari rabu gak ke....

    kak hana
    meh join ngan ika sekali...
    ni yg sayang kt akak....sedappnya kek pisang....yummyy

    Kak Ayu
    mee bandung...bestnya...mas suka...he..he..
    memang senang nak buat mee hailam ni....dan semestinya sedappp...he..he..

    ReplyDelete
  6. tak mau mee hailam..tutup mata!! nk mkn epal je..wakakaka

    ReplyDelete
  7. Salam Mas,
    Sedapnya sarapan Mas arini..mee hailam lagi..akak wat jemput2 jek....ujan2 ni malas nak kedapur....kejap lagi masak tengahari barulah masak mcm2...ari minggu ni bnyk permintaan...

    ReplyDelete
  8. mie dh makan mee hailam 2 hari lps, tapi pagi ni ngade2 lg nk g ngendeng mkn mee hailam umah kak mas.... senangnya dlm hati....dpt makan mee hailam.....laallalalala

    ReplyDelete
  9. salam mas..pasni handphone k.tie ada la 'baju'...biasa 'bogel' jer..hihi
    sedap tuh mee hailam..meh!semangkuk..

    ReplyDelete
  10. salam kak MAs,
    waaa sedapnya mee hailam tu, aku pernah coba & suka :D

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...