Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Friday, November 12, 2010

Kek Puding Karamel



Kek Karamel ni Mas buat petang semalam, masih ada baki suku lagi dalam freeze tu. Memang sedappp. Mas nampak ramai yang dah mencubanya. Kek ni lebih sedap dimakan sejuk2. Semalam nampak Kak Hana buat dan petang tu lak Izah pun buat  dan tadi nampak kat dapur Ika pun ada, sebelum tu rasanya  Anna.Qawina dah mencubanya dan maceh untuk tuan resepi  Kak.Yani myresipi.com
Disini Mas nak ucapkan terima kasih tak terhingga untuk semua yang doakan yang terbaik untuk Anniversary Mas dan hubby tahun ini...mudah2an semuanya dimakburkan Allah yer...amin.

Kek Puding Karamel

Bahan-bahan :
  • Karamel
  • 60g gula - hana kurangkan 2sb je. air 1sb
  • 2 sudu besar air
  • Puding
  • 2 biji telur
  • 400ml susu cair @ segar
  • 35g gula
  • sedikit esen vanila
  • Kek span
  • 70g tepung gandum
  • 60g gula halus
  • 2 biji telur
  • 20g mentega- dicairkan
  • 20ml air - yang nih hana tambah

Cara-cara :
  1. Sapukan loyang dengan butter lembut. Panaskan oven ke 170 degree.
  2. Sediakan karamel: Panaskan gula sehingga jadi warna perang. Kemudian tambah 2 sudu besar air. Tutup api. Tuangkan semasa masih panas-panas ke dalam loyang.
  3. Sediakan puding: Campurkan semua bahan. Kacau dengan perlahan-lahan supaya tak berbuih.Tapiskan ke dalam loyang karamel tadi.
  4. Sediakan kek span: Asingkan putih dan kuning telur. Pukul telur putih dengan separuh gula (30g) sehingga kembang.
  5. Pukul pula telur kuning dengan separuh gula(30g) lagi sehingga jadi bentuk krim.
  6. Campurkan kedua-dua adunan telur tadi. Pukul dengan perlahan-lahan sehingga sebati.
  7. Ayak tepung ke dalam adunan telur. Kacau dengan spatula dengan kaedah kaup balik.
  8. Akhir sekali masukkan butter yang telah dicairkan. Kacau sehingga sebati.
  9. Bahagi adunan kepada beberapa bahagian dan warnakan ikut pilihan masing2.
  10. Tuangkan adunan kek tadi secara berselang seli ke dalam loyang puding tadi. (adunan kek span ni akan terapung di permukaan adunan puding.. so puding tu tak payah kukus or bakar dulu.)
  11. Masukkan air suam ke dalam dulang oven. Bakar selama 40 minit atau sehingga masak.
  12. Sejukkan dulu sebelum keluarkan puding/kek dari loyang.


17 comments:

  1. Salam Kak!!!! Kita dtg naik iPhone sbb letrik takde sampai pukol 2! Huh! Kita nk yg Dlm fridge sbb lutanist da abis td ni hihihi......

    ReplyDelete
  2. ayu suka karamel..

    sedap dan lembut...my feberat..karang nak try...
    tapi agak leceh tak?

    ReplyDelete
  3. uwaaaa...kek ni dah sampai sini dah...saya suka karamel itu n resepi pun dah di amik tapi takut plak nk mencuba buat kek ini...macam susah bebenor je nak membuatnya...

    ReplyDelete
  4. kak mas, kek puding karamel jgn lupa ye...ni nk kasi almt,senang skt kak mas nk pos ke.. nk anto by hand ke...almtnye adalah.............................

    ReplyDelete
  5. ha..... ni la kek anibersari tu ya?... laju kek ni berjalan merta tempat... but for sure x singgah umah kak rose ....mmg fail kalu buat kek2 cenggini. mintak mas punya lah!

    ReplyDelete
  6. Ika
    tak de lektrik plak....sure mek siam ni seksi kan sebab panasss...he.he..
    aippp..yang tu boleh rasa sikit jer...he..he..

    Ayu
    memang sedapp ayu...tapi nk membuatnya lagi rasa macam malas jer...try la buat ayu, kalau ikut betul caranya insyaAllah menjadi...

    Zarin
    wakakaa..ada cerita disebalik pembikinan kek puding karamel ni...insyaAllah kalau zarin ikut step yg betul mesti menjadi..he..he..

    Mimiey
    tak payah anto2...baki pun suku jer tu, nk makan meh dok sini...k.mas suapkan 2 sudu..he..he..

    Kak Rose
    boleh kak..meh join mimiey mamamm, budak tu tengah buka mulut tunggu mas suapkan..he.he..

    ReplyDelete
  7. wah..tu diaa...cepat je merebak benda2 sedap ni kan...buat tuk raya haji nanti Mas...

    Saya dah ada tempahan kek karemel ni, org lain jual RM35.00 sbijik mcm yg kita buat tu...suma marah kita jual murah2..heheh..Alhamdulillah rezeki sambil2 makan2 sdri kan..

    Hmm..taknakla mintak, dah tggl ckt tu...nak buat sdri, blh makan banyak2...haha..tamak..

    ReplyDelete
  8. Salam Mas,
    Uwaaaa takleh tahan tngk kek puding karamel kat sini pulak...akak dah agak daaaa....nak buat tak terbuat2 ni.....nmpknya kena merajinkan diri ni....tungguuuuuuu....kih3...

    ReplyDelete
  9. Anna
    dah jadi tauke kek puding karamel plak.....hebatt la...berapa Anna jual sebiji...bisik la kat sini...jngn risau, kita dua jer yg tahu, yg lain buat2 tak tahu ...he..he..
    sedapp kan Anna...mas suka...

    Kak Yati
    kakk...buat cepat kak..memang sedapp, mas pun tak puas makan lagi, tengahari tadi dah abissss...
    tak sabar tunggu kemunculan kek puding karamel kak yati lakk...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikumwbh Mas...

    Pertma kak nak wish selamat ulangtahun perkahwinan yer...hrp tak terlambat lagi sbb kak baru dan nak blogwalk today......

    Kedua...akak sukeeeeeeeeeeeeee caramel...mas ni rajin pelbagaikan recipe.....sejuk hati suami and seronok family menjamu selera.....

    Semoga Mas berbahagia dunia akhirat.....amen!!!

    ReplyDelete
  11. kiki.. makcik tu la panggil anna tu, anna karamel..camne boleh? eh sebijik sama kek kite ye makcik..yolah..sehati sejiwa gitu kan..buat pun time nk dekat same..hihi..

    ReplyDelete
  12. Kak Ayu safieza
    salam kak,maceh untuk ucapan tu kak...amin...
    he..he...mas pun suka karamel, sedapp kan kak....

    Izah
    makcikk...mas setuju..compom lepas ni jadi Anna karamel,he..he..
    makcik ni, kita pun kembar gak, tapi kat tangan..he..he...

    ReplyDelete
  13. Salam Kenal Mas,

    Waahh cantiknya kek tu, warna warni, I like...hehehez

    Anyway, Happy Anniversary to Mas & encik hubby...semoga jodoh awk berdua berkekalan sehingga ke akhir hayat...amin :)

    ReplyDelete
  14. salam mas..'happy anniversary' semoga rumahtangga yg dibina brkekalan hingga ke akhir hayat.Amin

    ReplyDelete
  15. Un puding maravilloso, que color tan bonito.

    Saludos

    ReplyDelete
  16. mas punyer pong anggun dan jelita.. makcik sungguh jeles tahap singa betina.. kekekeee

    ReplyDelete
  17. salam kenalan,cantik kek karamel.selalunya makanan kalau nmpk sedap rasa mmg akn sedap bab pepatah dari mata turun ke hati.

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...