Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, November 11, 2010

Cendawan Goreng Tepung



Nampak Izah buat, jadi Mas pun follow, selalunya beli jer kat pasar tani, sekali beli sampai 2 cawan, tak sempat sampai rumah dah abis makan dalam kereta. Kali ni try buat lak...tengok cendahwan goreng Izah sebiji macam yang Mas selalu beli. Memang betul, bukan saje rupa sama, rasanya pun sama..... Ain ngan Daniel pun cakap macam kat pasar tani. Lepas ni boleh buat sendiri, puas sikit makan, 1 peket boleh dapat banyakkkk...maceh Izah.......lappp u...dan betul kata kau..tak meletupp masa goreng.......dan rangupp masa menguyahhh.....

Cendawan Goreng Tepung
Sumber : Izah
Bahan :
  • 250 gm cendawan tiram
  • 2 sudu makan tepung gandum
  • 2 sudu makan tepung beras
  • 2 sudu makan tepung jagung
  • 1 sudu makan rempah kari
  • 1 sudu kecil serbuk cili - Mas tambah
  • 2 sudu kecil garam
  • 1 @ 2 biji telur - Mas guna putih telur
Caranya membuatnya :
  1. Cendawan dibersihkan dan disiat-siat mengikut saiz yang diingini. Toskan sehingga kering atau lapkan dengan towel bersih.
  2. Satukan kesemua tepung, rempah kari, serbuk cili dan garam ke dalam mangkuk besar dan gaul sebati.
  3. Kocokkan telur ke dalam mangkuk yang lain.
  4. Panaskan minyak. Celupkan cendawan ke dalam telur, kemudian ratakan ke dalam campuran tepung tadi dan goreng.
  5. Goreng sehingga warna keperangan dan rangup. Siap dihidang.

9 comments:

  1. cendawan forewng ni klo d johor mkn ngan sambal kicap...huhuhu, mmg meletopz....sedapp....

    ReplyDelete
  2. wehh..buat tak kirim ke ampang pong..sedap kan..eh cam nak buat je lagi..tapi kena beli cendawan dulu..nyumm nyumm.. daniel..kongsi ngan acik skiittt

    ReplyDelete
  3. Noorsha
    kat sini pun meletupp gak...he..he..memang sedappp, mas tak cicah ngan sambal kicap sebab cendahwan tu dah pedass..he..he..

    Izah
    he.he..tak sempat nak anto makcik...kejapp jer abiss, mas pun nak buat lagi..next time daniel kongsi ngan acik yer..he..he...

    ReplyDelete
  4. sedapp kan kasih...nanti nak buat lagi....

    ReplyDelete
  5. feveret nih tp tiap kali buat mesti pakai tepung segera je...boleh lah cuba resepi ni plak

    ReplyDelete
  6. zarin,pada mas resepi ni paling sedapp cendahwan nya..try la buat zarin....cendahwan tu rangupp betul...

    ReplyDelete
  7. Salam Mas,
    Mmng nmpk sedap...terasa2 kerangupan bila baru masak tu...tak sabar nak cari cendawan dulu...

    ReplyDelete
  8. try buat kak yati,memang sedapp, mas pun buat lagi nanti..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...