Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Thursday, October 21, 2010

Mee Udang



Kali ni Mas buat Mee Udang pulak, hasil dari pencarian di myresepi, berkenan tengok Mee Udang che i'za@ myresepi.com tu, nampak sedap sangat, elok2 bebenar buat mee udang sebab Mas baru beli udang, baru sedap guna udang fresh...dan macam yang diduga sebab Mas tengok ramai yang dah mencuba, memang sedaapp Mee Udang ni....maceh untuk che i'za@ myresepi.com . Lain kali boleh buat lagi....

Mee Udang

Bahan ( untuk 3 orang ) :
  •  mee kuning
  • udang saiz L ( belasah jerlah saiz apapun eh )
  • 4 sudu besar cili kisar
  • *4 ulas bawang merah
  • *3 ulas bawang putih
  • *1 sudu besar udang kering - Mas letak lebih
  • *1/2 inci halia
  • 1 sudu besar petis - Mas tak letak
  • 3 sudu besar sos tomato
  • 1 sudu besar sos cili
  • keledek / kentang yg telah direbus n di lenyek (optional- utk pekatkan kuah)
  • gula n garam
  • taugeh n sawi
  • daun bawang n bawang goreng

Cara :
  1. Rebus udang hingga masak kemudian tapis keluar udang n asingkan. Air rebusan jangan buang....
  2. Kisar bahan bertanda * .Tumis cili kisar hingga garing dan kemudian masukkan bahan kisar dan masak hingga betul2 garing n naik bau....
  3. Masukkan air rebusan udang dan biarkan kuah mendidih. Kemudian masukkan sos tomato, sos cili n petis. Renehkan kuah
  4. Masukkan garam n gula... bergantung pada citarasa masing.... Adalah lebih baik kalau kuah ni direneh lebih lama.... Lagi lama sedap....
  5. Letak keledek / kentang yg telah dilenyek utk memekatkan kuah... Tapi kuah ni dah cukup pekat sbb ada letak sos... so depend masing2lah eh...
  6. Celur mee, taugeh n sawi.... Masukkan udang yg telah direbus tadi... tuang kuah n taburlah dgn daun bawang n bawang goreng.....


7 comments:

  1. Salam kak mas,
    Urgh... nak tutup mata... besornya udang..suuungguh menggoda.
    Lama dah tak makan mee udang penang ni. aritu makan kat restoran cina muslim. sedap jugak..yumyum...

    ReplyDelete
  2. indah
    ha..ha..tutup mata sampai k.mas abiss makan yer...sedap tau indah..try la buat, senang jer....indah kan rajinn memasakk..

    ReplyDelete
  3. makcikkkk....tak thn tengok mee udang ko mas...arrggghhhhhhhh... memng takkan masuk la menu ni kt rumah...huhu...mas buatkan sepinggan lagi bulihhh

    ReplyDelete
  4. hubby makcik tak bleh makan udang kan...meh makan kat sini...kita makan berdua nak...tak pe, hubby kau tak nampakkk..he..he..

    ReplyDelete
  5. hai suker nyer mee udang ni...kena lak ngan udang besar2 mcm mas tu..meleleh air jer la tgkk!!

    ReplyDelete
  6. Salam Mas,
    Wallaah sedapnya tngk mee udang tu....akak kalau bab2 udang ni mmng suka betul.....bak semangkok besor ye...udang besor lagi ada tak...letak juga ya.....kih3...

    ReplyDelete
  7. Kak Ida
    ha..ha..besar ke Mas ni..meh makan sini dulu, baru tahu Mas ni besar ke kecik..

    Kak Yatie
    geng la kita kak..tapi tak elok makan selalu kan...tu la udang yang paling besar kak...bapak udang dah lari..tak sempat nak kejarr..he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...