Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Wednesday, October 6, 2010

Burger Peha Ayam



Assalamualaikum. Ni satu lagi makanan omputeh yang orang melayu selalu makan, Burger Peha Ayam, Mas selalu gak makan roti burger ngan daging ayam ni bila dah jemu makan daging burger, sedap tau, lebih kurang ngan burger kat KFC ngan MD tu...ni homemade punya...sendiri bikin, kalau ada peha ayam boleh la buat..tapi buang tulang dulu tau...kang tercekik  tulang ayam pulak masa gigit burger tu...ha..ha.. kalau nak guna dada ayam pun tak kisah, Mas suka peha ayam...jadi la Burger Peha Ayam, tak tahu nak panggil burger pe, kira ok la kan panggil Burger Peha Ayam...jangan gelak dengar nama burger ni, Mas yang kasi tau...

Burger Peha Ayam
Resepi : MasDuniaku
Bahan untuk ayam :
  • 1 keping peha ayam - buang tulang dan cucuk2 sikit
  • sedikit garam - jika perlu ( mas tak letak )
  • sedikit lada sulah
  • sedikit seasoning maggi
  • sedikit butter
Bahan sampingan :
  • roti burger
  • cheese 
  • kobi bulat dan carrot yang diris / sagat halus
  • kentang goreng
Bahan Sos Lada Hitam :
  • 1 cawan stok ayam -  air + kiub ayam
  • 1/4 cawan susu segar
  • 1 sudu besar sos lada hitam
  • 1/2 biji bawang besar - cincang
  • 1 sudu besar kicap manis - ikut kehitaman yg dkehendaki
  • 1 sudu kecil sos tiram
  • 1 sudu kecil butter
  • 1 sudu besar tepung jagung - bancuh dengan sedikit air
  • garam dan gula - jika perlu

Cara membuatnya :
  1. Untuk Sos Lada Hitam : Tumiskan bawang besar hingga naik bau. Masukkan pula stok ayam ( air + kiub ayam ). Didihkan.
  2. Masukkan sos lada hitam, kicap manis, butter, sos tiram dan gula ( jika perlu ).
  3. Akhir sekali masukkan bancuhan tepung jagung sedikit demi sedikit untuk mendapatkan kepekatan yang dkehendaki. Sos lada hitam siapp..
  4. Untuk Ayam : Gaul sebati lada sulah dan seasoning maggi dengan peha ayam. Perap sebentar.
  5. Panaskan non - stik pan dan masukkan butter, biar cair dan masukkan peha ayam yang diperap dan masak hingga peha ayam masak.
  6. Kemudian celup dalam sos lada hitam dan letakkan atas roti burger yang telah diletak sayur dan cheese.
  7. Sedia dimakan..

7 comments:

  1. mas..makcik dh lma tak makan burger, tapi tengok burger mas nih terliur gilosss nihh

    ReplyDelete
  2. Izah
    makcikk..try la buat makcik..makcik kan rajin...sedap tau burger ni..he..he..seronoknya dapat goda makcik tengahari ni..dah makan nasi blumm...

    ReplyDelete
  3. Mas....nak 1 burger, speacial punya..nanti dah siap kita ambik..nmpk sedap tu

    ReplyDelete
  4. he..he..siapp...boleh kak...bayar kat kaunter depan tau..

    ReplyDelete
  5. wah kak mas....
    2,3 ari nie masak stail orang putih..
    klasss ko.....

    terbaik... ayu suka gak, ayam bahagian peha....isi2 adeh...tak lalu tekak nie

    ReplyDelete
  6. Haiiishhh taktau nak ckp apa Mas! Terliur sangat tengok burger tuh! Love sll makan burger Spicy Chicken McDeluxe kat McD...ngan ayam goreng spicy die...huhuhu! :D

    Karang nak yang Mas buat punye lak! ;)

    ReplyDelete
  7. Ayu
    he..he..tu la, tekak tetiba suka westerd food...mas memang suka peha ayam...sedapp..

    Love
    haaa...mas pun suka burger Spicy Chicken McDeluxe kat McD tu...sedap kan..dapat ilham dari burger tu juga...he..he..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...