Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Thursday, September 16, 2010

Lampam Masak Lemak Kuning



Stok ikan sungai banyak ni....he..he...untuk menu pertama Mas masak Lampam Masak Lemak Kuning, untuk lauk Mas bersahur dan untuk Ain ngan Daniel lunch nanti......senang...tak payah masak nanti....tinggal goreng ayam jer..budak2 ni tak makan ikan lampam, lagi pun banyak tulang...jadi budak2 tak digalakkan yer....

Lampam Masak Lemak Kuning
Bahan :
  • ikan lampam - bersihkan dengan asam jawa dan limau nipis
  • cili merah - kisar
  • bawang besar - kisar
  • sedikit kunyit hidup - kisar
  • santan secukupnya
  • asam keping
  • gula dan garam secukup rasa
Cara memasak :
  - Satukan bahan kisar, asam keping dan santan, masak dengan api perlahan hingga pekat dan masukkan ikan lampam, garam dan gula secukup rasa, masak hingga ikan masak. Tutup api dan sedap dimakan dengan nasi panasss..

4 comments:

  1. wawawawa..
    sedapnya masak ikan sungai..ayu suka gak.tapi en zalie jadi tukang buang tulang..

    bila nak makan nie....terliur sudah..

    kak mas....tq syer resepi..mana tau ayu nak masak 1 ari nanti

    ReplyDelete
  2. Salam Mas

    masa beraya asyik makan rendang la, ketupat la..skrg makan cam gini yg membuka selera kan...cuma akak tak taw apa tu ikam lampam..tak pernah dengar lak nama tu..

    ReplyDelete
  3. wah nampak sedapnye.. huhu masak dgn santan lak tu..

    ReplyDelete
  4. Ayu
    ala...manjanya...jeles kita....kak mas buang tulang sendiri tau, suami tak suka ikan sungai....sama2...selamat mencuba ayu....

    Kak Yat
    ye ke akak tak tahu ikan lampam....ikan sungai la kak...sedap tau...kena basuh dengan asam limau supaya tak hanyir...ikan pekasam tu guna ikan sdungai la....

    Kyuuubi
    ha..ha..sedap tau...mesti kyuubi suka ikan sungai...

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...