Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Friday, July 23, 2010

MINI MARBLE CHIFFON CAKE



Ari tu selongkar dapur Kak Ros yang dok kat jepun tu, terjumpa resepi Mini Marble Chiffon Cake, nampak menarik dan sedap...kebetulan Mas baru beli bekas chiffon yang kecil ( 16 cm ) jadi rasanya elok sangat untuk mencuba, tima kasih kak ros ...kek cipon ni memang sedap....kejap je dah abis...tapi kek ni tak tinggi sangat sebab acuan kak ros 10 cm, mas punya 16 cm, itu pun mas buat 2 adunan....apa pun kek ni tetap laku..dan marble tu jngn pelik, dah terlebih campur sebab masa nak bakar mas tertolak kat tengah acuan tu terus adunan cipon terkeluar kat bawah tu, terpaksa tuang balik adunan untuk betulkan balik bekas cipon tu, susah juga kan acuan yg jenis bleh buka tu...tapi yang best masa nk keluarkan kak..senang kan..


MINI MARBLE CHIFFON CAKE
Copy : Kak Ros

Bahan-bahanya - ( Acuan Mini Kek Chiffon 10cm)

  • 1 biji telur (saiz L)
  • 20 gram gula
  • 20 gram tepung gandum
  • 1 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar susu segar@air
  • 1 sudu teh baking powder


Cara-caranya :
  1. Asing putih dan kuning telur, kemudian putar putih telur hingga berbuih dan masukkan 15gram gula, pukul lagi hingga kental dan menjadi merigue, ketepikan.
  2. Kemudian putar pula kuning telur bersama, baki gula dan susu, putar hingga kembang, masa ni nak pakai handwhisker pun boleh, tak perlu guna electic mixer tu. Setelah kembang masukkan tepung dan baking powder dan kacau sebati.
  3. Selepas itu masukkan meringue sedikit demi sedikit dan guna cara kaup balik iaitu kaup adunan dari bawah ke atas, ulang langkah tadi sehingga meringue habis, pastikan semua sebati dan akhir sekali baru masukkan minyak masak, kacau lagi.
  4. Bahagi adunan kepada 3 bahagian, dua bahagian di warnakan dengan warna merah dan hijau dan satu lagi biarkan warna asal, Tuang berselang seli aduanan merah, hijau dan warna asal dan akhir sekali ambil garpu dan lorekkan perlahan, bakar pada suhu 160 darjah selama 20 minit
  5.  Setelah masak terbalikkan kek di atas gelas dan apabila sudah sejuk baru keluarkan dari acuan, sedia untuk dihidangkan. selamat mencuba.

2 comments:

  1. wahh..mencipon nih..ros jintan manis tu ke? ooo cik adik ros..bukan kak tuh..ngehehee...mesti best sampai wat dua adunan kan..

    ReplyDelete
  2. ye ke adik..mas pun baru jer kenal ros si jintan manis tu...best kan dapur ros tu, tak abis selongkar lagi ni..ha..ha..

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...