Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Wednesday, June 23, 2010

Sambal Cencaru Sumbat Kelapa



Sambal Cencaru Sumbat Kelapa ni Mas buat hari Isnin, semalam sibuk sikit la, tak sempat nak buka blong lama2,cencaru ni Mas buat 2 ekor je, yang nak makan pun Mas sorang je, anak2 Mas tak makan ikan cencaru ni, Mas goreng ayam je kat diaorang,

Sambal Cencaru Sumbat Kelapa
Bahan tumbuk : 
  • segengam kelapa parut
  • 5 biji cili kering -direndam
  • sedikit kunyit hidup, halia, 
  • 3 biji bawang merah
  • 1 ulas bawang putih
  • sedikit garam kasar dan gula
  • 1 batang serai - dihiris2
- 2 ekor ikan cencaru - dibersihkan dan dibelah belakang

Cara memasaknya :
  1. Lumurkan ikan cencaru dengan serbuk kunyit dan garam.
  2. Sumbatkan bahan2 yang ditumbuk halus kedalam ikan cencaru.
  3. Ikat ikan dengan benang supaya bahan2 yang ditumbuk tu tak keluar masa nak goreng nanti.
  4. Goreng cencaru hingga garing, angkat dan letak sambal tumis diatasnya.
Bahan sambal tumis :
  • cili kering - dipotong2 dan direbus sekejap, kemudian toskan -dikisar
  • bawang besar - dikisar
  • bawang putih - dikisar sekali
  • sedikit ikan bilis - dikisar sekali
  • sedikit gula merah, garam ,gula secukup rasa
  • sedikit sos tiram , sos cili
Cara memasak :

Tumis bahan2 yang dikisar hingga naik bau, masukkan sedikit gula merah, sos tiram ,sos cili, garam dan gula secukup rasa, masak hingga sambal pekat dan kelihatan garing, angkat dan tuang atas cencaru tadi.




5 comments:

  1. sya sgale jenis ikan memang tak makan hehee tapi lauk tu memang nampak sedap :)

    ReplyDelete
  2. sama la macam adik ipar kak mas...ada geng rupanya...

    ReplyDelete
  3. Salam Mas,
    sedapnya ikan cencaru sumbat tu...mmng nmpk menyelerakan betulllah...nak rasa sikit..

    ReplyDelete
  4. he..he..mas sorang yang makan tau,memang sedap...dah abis la akak...nanti mas buat special untuk akak..

    ReplyDelete
  5. Sok nk wat ikan cencaru sumbat....nk try resepi ni

    ReplyDelete

Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...