Recent Posts

Cari jerk apa2 kat sini

Loading...

Saturday, May 29, 2010

Bubur Nasi Bersantan




Assalamualaikum. 
Bubur Nasi bersantan yang Mas masak petang semalam. Tetiba je tekak teringin nsk makan bubur nasi. Lagi pun Ain ngan Daniel pun gemar sangat bubur nasi. Kiranya sekali masak la kan...he3. Ikan bilis goreng ngan sambal tu pulak untuk mak budak makan. Budak2 ni, nak makan gitu2 jerk..

Bubur Nasi Bersantan
Resepi : MasDuniaku

Bahan :
1 cawan beras
sedikit ayam - dipotong2
1 helai daun pandan
3 cawan air
1/2 inci halia
1 batang serai - dititik
1/2  ketul kiub ayam
1 cawan santan
1/2 cawan carrot dipotong dadu
garam dan lada sulah - agak2

Cara Menyediakannya :
Campurkan beras, daun pandan, ayam, halia dan serai bersama 3 cawan air dan masak hingga beras hancur.
Masukkan carrot, kiub ayam, 
  • lada sulah @ blackpepper,
  •  garam dan santan. 
    Kacau rata dan masak sehingga semuanya lembut.
  • Cedokkan ke dalam mangkuk dan taburkan dengan daun sup @ daun bawang dan juga bawang goreng. 
  • Sambal ikut pilihan masing2.
  • Jika suka, bleh buh ikan bilis goreng dan juga daging ayam rebus yang disiat2.



  • 6 comments:

    1. mas..nak bubur semangkuk..ikan bilis tu yang sodap makan ngan bubur kan..simple yet delicioussssssssss

      ReplyDelete
    2. he..he..jom makan sama2, semalam berebut2 ikan bilis tu ngan anak mas....sedap kan..

      ReplyDelete
    3. mas, bubur nasi ni memang feberet yus, pendekkata segala macam buburlah.. tapi hubby tak bera[pa suka, jadi jarang buat.. mintak mas nye jerlah

      ReplyDelete
    4. sama la kita, suami mas pun tak suka bubur, mas selalu makan ngan anak2 je...meh la kita makan sekali...

      ReplyDelete
    5. hari tu bermimpi makan bubur nasi.. kena cari ni..

      ReplyDelete
    6. he..he..cari cepat cikgu,kalau buat pun senang je...lagi puas makan..

      ReplyDelete

    Terima Kasih Sudi Komen dan Tinggalkan Jejak Anda.

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...